|
Men innan vi får
börja visar dem oss deras regler, det var då jag upptäckte att en av reglerna
var förbjud mot mobiltelefoner. Det var då jag började fundera på anledningen
till det. Kanske kan det ha varit för att dem anser att folk i vår ålder inte
bör ha telefoner för flera tusen kronor, detta var inte alls en självklarhet
när de växte upp. Men även att det tar tid att ta upp telefonen, men om man får
ett sms en gång var 4e minut och det tar 5 sekunder att svara bör det inte ta
så mycket tid? Att ta ett viktigt 5 minuters samtal 1 gång om dagen? Men är man
på en restaurang och det kommer flera kunder samtidigt och dem har 2
praktikanter som står och leker med sina mobiltelefoner blir det rörigt om vi
måste springa ut med tallrikar och så.
Teknologi och mobiltelefoner har nog förändrat arbetsplatser stort sätt för alltid, att kunna ta emot en beställning med ett sms när man är på toa eller lagar en måltid istället för att vara tvungen att stå vid kassan. Men då är frågan, är mobiltelefoner hjälpande eller en defekt på arbetsplatsen. Ett stort företag med 20,000 arbetare och alla sitter med sin mobiltelefon 5-20 minuter per dag blir det höga siffror. Men jag tror nog att dem lite senare generationerna använder sig mycket mer av mobiltelefoner än de äldre gör. De äldre har nog styrt sina företag före iphones, androids och smartphones kom ut så att dem ser ingen anledning till detta.
Eftersom jag inte har arbetat på en arbetsplats mer än 2 veckor under min prao så kan jag ej säga utan bara spekulera om svaret. Men jag anser att det är mer användbart om man lyckas använda det på ett bra sätt. Man kan nästan titta på bruket av mobiltelefoner på arbetsplatser som i skolan. Onödigt på arbetstiden(eller då lektionerna) men det kan fungera om alla använder sin mobil tid under en passande arbetstid, till exempel om man väntar på ett mail eller väntar på fler kunder (raster, håltimmar).
Teknologi och mobiltelefoner har nog förändrat arbetsplatser stort sätt för alltid, att kunna ta emot en beställning med ett sms när man är på toa eller lagar en måltid istället för att vara tvungen att stå vid kassan. Men då är frågan, är mobiltelefoner hjälpande eller en defekt på arbetsplatsen. Ett stort företag med 20,000 arbetare och alla sitter med sin mobiltelefon 5-20 minuter per dag blir det höga siffror. Men jag tror nog att dem lite senare generationerna använder sig mycket mer av mobiltelefoner än de äldre gör. De äldre har nog styrt sina företag före iphones, androids och smartphones kom ut så att dem ser ingen anledning till detta.
Eftersom jag inte har arbetat på en arbetsplats mer än 2 veckor under min prao så kan jag ej säga utan bara spekulera om svaret. Men jag anser att det är mer användbart om man lyckas använda det på ett bra sätt. Man kan nästan titta på bruket av mobiltelefoner på arbetsplatser som i skolan. Onödigt på arbetstiden(eller då lektionerna) men det kan fungera om alla använder sin mobil tid under en passande arbetstid, till exempel om man väntar på ett mail eller väntar på fler kunder (raster, håltimmar).
Om alla skulle kunna anpassa dessa tider skulle det inte
finnas några regler som förbjuder mobiltelefoner på arbetsplatser. Men alla
idéer är som ett mynt, det finns en baksida, men det är inte alltid att den
baksidan är så dåligt, men alla regler blir brutna och den regeln som gynnar
alla deformeras och folk som har fått sitt eget ansvar gällande mobiltelefoner
överanvänder deras privilegier.
Så, är mobiltelefon användbart eller ”dödligt” i arbetslivet?
/ Marcus..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar